Ontdek de leerstijltest en de leercultuurtest
7 Tips voor teamleiders die met Polen werken
Het is je prima gelukt om voldoende Poolse werknemers te vinden om in jouw bedrijf de oogst aan te pakken. Maar dan begint pas het échte werk… Hoe kun je deze internationale medewerkers zo snel en efficiënt mogelijk inzetten?
Lees daarom de 7 tips van languageswitch.eu Hoe ga je om met Poolse medewerkers.
1. Luister actief en blijf doorvragen
Polen zijn gewend om algemene vragen met ‘ja’ te beantwoorden, ongeacht wat ze er zelf van denken of vinden.
Als je echt wil weten of ze ‘ja’ of ‘nee’ bedoelen, moet je actief luisteren en doorvragen wat ze nu precies bedoelen.
2. Vertel precies wat je van ze verwacht
Zelfstandig denken, initiatief nemen en je verantwoordelijk voelen: dat werd en wordt niet gestimuleerd in Polen.
Vertel je medewerkers daarom precies wat je van ze verwacht en leg ook uit hoe ze (pro)actief kunnen zijn. Wijs ze er bijvoorbeeld op dat ze – als ze eerder klaar zijn met hun taak – uit zichzelf een collega kunnen gaan helpen, in plaats van af te wachten tot iemand zegt wat ze moeten doen.
3. Laat zien dat je de leiding hebt
Als je familiair bent met je Poolse medewerkers wordt dat als een teken van zwakte of naïviteit opgevat. Ze verwachten dat jij de baas bent. En die hoort nu eenmaal afstand te houden.
Wees daarom vriendelijk en correct, maar terughoudend in de omgang op de werkvloer.
4. Leer je medewerkers omgaan met fouten
Veel Polen denken dat ze falen als ze toegeven dat ze een fout hebben gemaakt. Daarom zullen ze niet snel de verantwoordelijkheid voor een vergissing op zich nemen. Daarom is het belangrijk hun werk te controleren.
Vertel ze echter ook dat ze niet bang hoeven te zijn voor het maken van fouten. Dat je het juist waardeert als ze hun fouten toegeven. Leg duidelijk uit dat het niet erg is dat ze werkinstructies niet direct begrijpen. En wijs ze erop dat het zelfs beter is voor het bedrijf om de instructies te herhalen dan dat zij hun werk opnieuw moeten doen.
5. Communiceer helder en positief
Voorkom misverstanden in de communicatie en geef duidelijke werkinstructies.
Geef stap voor stap werkinstructies in het Pools. Geef verbale en non-verbale feedback op de werkprestaties en werkhouding van je medewerkers. En nodig af en toe een tolk uit.
6. Leg uit waarom iets gebeurt
Geef je Poolse medewerkers goede voorlichting over de gewoontes en regels binnen je bedrijf.
Vertel over de Nederlandse werkcultuur, de belangrijkste normen en waarden, het belang van teamwork en de dagelijkse praktijk op de werkvloer. Leg ook uit waarom de dingen moeten gebeuren zoals jij dat wilt.
7. Zorg voor culturele synergie
Gebruik dat wat je al weet over de Poolse medewerkers om beter te communiceren en efficiënter te werken.
Beschouw de culturele verschillen (die er nu eenmaal zijn) niet als een probleem maar als een bron van nieuwe ideeën en als mogelijkheid om van elkaar te leren. Poolse werknemers kunnen bijvoorbeeld leren om meer initiatief te nemen en systematischer werken. Nederlandse medewerkers kunnen op hun beurt leren om competitiever en meer toegewijd te zijn.
Voor meer informatie kun je contact opnemen met de scholingsconsulenten. De contactgegevens kun je vinden op deze website bij het kopje contact.