Ontdek de leerstijltest en de leercultuurtest
Tips aansturen personeel
Het succes van je bedrijf is voor een aanzienlijk deel afhankelijk van je personeel. Daarbij is het de kunst om ervoor te zorgen dat je medewerkers hun taken goed en op tijd uitvoeren. Dit vraagt van jou als ondernemer de nodige leiderschapskwaliteiten.
Enkele tips om alles in goede banen te leiden:
- Stem verwachtingen op elkaar af
Het is belangrijk dat je zo veel mogelijk op één lijn zit met je personeel. Laat je medewerkers daarvoor duidelijk weten wat je van hen verwacht. Op die manier weten zij aan welke verwachtingen zij moeten voldoen.
Breng deze verwachtingen onder meer aan de orde tijdens functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken. Als je vindt dat een medewerker tekortschiet, laat je dit op tijd weten. Daardoor komt het niet als een verrassing.
- Doe wat je je medewerkers belooft
Wanneer je als leidinggevende steeds doet wat je belooft, krijg je daar uiteindelijk het vertrouwen van je medewerkers voor terug. En als het onverwacht niet lukt om een belofte na te komen, is het belangrijk om dit tijdig aan de betreffende medewerker te laten weten.
Omgekeerd kun je verwachten dat je personeel hetzelfde doet. Als het gaat om vertrouwen, snijdt het mes namelijk aan twee kanten.
- Geef voldoende werk uit handen
Veel beginnende werkgevers houden vast aan hun taken. Ze vinden het lastig om taken te delegeren aan hun personeel.
Bij het groeien van je bedrijf moet je echter steeds meer werk uit handen geven. Dan gaat het bijvoorbeeld om taken die je zelf altijd met plezier hebt verricht.
Als je die kunt loslaten, creëer je ruimte om te werken aan de groei van je bedrijf. Ook draag je hiermee bij aan de motivatie van je personeel.
- Neem de juiste houding aan
Als ondernemer heb je een zakelijke relatie met je personeel. Dit sluit niet uit dat je vriendschappelijk met je medewerkers kunt omgaan. Bedenk alleen dat een al te vriendschappelijke houding vroeg of laat problemen kan veroorzaken.
Zo is het mogelijk dat je op een bepaald moment beslissingen moet nemen die een medewerker je niet in dank zal afnemen. Bijvoorbeeld wanneer je een disfunctionerende werknemer wilt ontslaan.
- Wees duidelijk en transparant
Het is soms noodzakelijk om pijnlijke maatregelen te nemen. Als het even wat minder gaat, kan het bijvoorbeeld nodig zijn om te besparen op de personeelskosten.
Daarbij is het verstandig om altijd duidelijk en transparant te zijn over het reilen en zeilen van je bedrijf. Dat doe je dus niet alleen wanneer de zaken goed lopen, maar als het kan ook als je bedrijf in een dip zit. De kans is dan groot dat je bij een reorganisatie op meer begrip kunt rekenen.